Serwisy internetowe zostały stworzone aby pełnić określone funkcje. Do najważniejszych można zaliczyć funkcje: wizerunkową, informacyjną, komunikacyjną i reklamową.
Funkcje wizerunkowe
Jest najbardziej istotną funkcją serwisów internetowych. Kreuje ona wizerunek i wywołuje konkretne emocje. Do wywołania pozytywnych emocji wśród użytkowników stosuje się techniki wzmacniające wyobrażenie o firmie – spójny tekst, obszerne opisy, zdjęcia i filmy. Wizerunek firmy może być kreowany przy użyciu wielu detali tworzących jedną całość, budując tym samym rzeczywisty obraz firmy w Internecie. Używając rozwiązań dodatkowych, które będą się kojarzyć bezpośrednio z firmą, na przykład gier online, można jeszcze bardziej wypromować markę w sieci. Wywieranie pozytywnego wizerunku u internautów powoduje wizualizacja tego, co strona oferuje. W przypadku e-sklepów będzie to galeria zdjęć produktów, w serwisie klubu piłkarskiego transmisja internetowa meczu. Użytkownicy Internetu chcą dokładnie wiedzieć, z czym mają do czynienia, dlatego trzeba dać im taki produkt, który ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Funkcja informacyjna
Częściowo pokrywa się z funkcją wizerunkową, jednak wymaga osobnej klasyfikacji. Elementy budujące tę funkcję to zwłaszcza merytoryczne i wartościowe treści w serwisach, które są w stanie sprawić, aby był on wiarygodny w oczach użytkowników. Przykładem takich treści są publikacje lub raporty związane z działalnością serwisu. Wykorzystując tę funkcję można spełnić wartości edukacyjne a także wywrzeć pozytywny wpływ na odbiorcach. Jednym ze sposobów ich informowania jest przygotowanie materiałów prasowych i ich dystrybucja za pośrednictwem Internetu. Najlepiej do tego typu działalności nadają się newslettery, za pomocą których można informować swoich odbiorców o wybranych przez nich wcześniej tematach.
Funkcja komunikacyjna
Jest procesem wymiany informacji. Realizowany jest on na wiele sposobów. Serwis internetowy zobligowany jest do posiadania formularza kontaktowego, który umożliwia implementację funkcji komunikacyjnej. Formularze są tworzone na kilka sposobów przez administratorów, jednak przeważnie posiadają one pole do treści i pozostawienia swoich danych w celu kontaktu. Powinny być należycie zabezpieczone przed robotami spamerskimi. Które wysyłając tysiące maili narażają firmę na przekroczenie transferu, a co za tym idzie zwiększenie kosztów. Formularze nie są jednak jedyną metodą do nawiązywania i utrzymywania kontaktów z internautami. Świetnym narzędziem jest forum dyskusyjne, które integruje ze sobą grupy użytkowników
i aktywizuje je do wymiany poglądów na różnorodny temat. Taki typ interakcji jest często wykorzystywany przez serwisy aukcyjne i bankowe. Większe firmy, które wykorzystują Internet do codziennego funkcjonowania, stosują elektroniczne biuro obsługi klienta. Jest to specjalny moduł w serwisie internetowym, który umożliwia klientowi skontaktowanie się z pracownikiem firmy, sprawdzeniu stanu konta, dokonanie opłaty lub zgłoszenie problemu technicznego. Klienci lubią indywidualne podejście, dlatego bardzo cenią sobie ten sposób komunikacji z przedsiębiorstwem.
Funkcja reklamowa
Jest jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi promocji internetowej. Jej celem jest powiadamianie klientów o nowym produkcie lub usłudze oraz wywarcie bezpośredniego wpływu na ich zachowanie. Reklama internetowa jest formą komunikowania się z rynkiem w celu zwiększenia liczby odwiedzin serwisów internetowych. Lub w przypadku serwisów komercyjnych – zwiększenia dochodu. Kreowanie przekazu reklamowego polega na stworzeniu odpowiedniej formy reklamy – może być to baner lub reklama kontekstowa.