Co to test ux?

Co to test ux?

Test ux to test przeznaczony do sprawdzania czy produkt spełnia swoje zadanie tak jak twórcy tego oczekiwali. Testy użyteczności stosuje się do sprawdzenia stron internetowych, aplikacji internetowych, interfejsów komputerowych, a także urządzeń. Przed rozpoczęciem testu tworzy się scenariusze lub wykorzystuje się realistyczne sytuacje. Aby jak najlepiej przetestować produkt który nas interesuje.

Grafika przedstawia ciemno zieloną tablice położoną na drewnianej podłodze z napisem Test który został wykonany kredą

Co można testować za pomocą testu ux?

Za pomocą testu użyteczności możemy przetestować wiele elementów naszego produktu np. czy nasza strona/aplikacja jest prosta i intuicyjna. Pozwala sprawdzić czy użytkownik jest wstanie w przystępnym czasie zrozumieć działanie naszego produktu, czy będzie z niego zadowolony, a także czy spełnia jego wymagania. Pozwala sprawdzić prostotę w poruszaniu się pomiędzy podstronami, menu, grafikami, a także widżetami. 

Jakie są zalety i korzyści testu ux?

Głównymi zaletami testów użyteczności są szybkość wykonania (najczęściej nie przekraczają kilku dni).  Przygotowanie badań jest dość proste i tanie także bardzo efektywne szybko możemy wychwycić większość problemów naszego produktu. Pozwala na zachęcenie nowych użytkowników do korzystania z naszego produktu co pozwoli nam zwiększyć zyski z naszego produktu, a także zmniejszyć koszty utrzymania obsługi klienta. Testy użyteczności powinny wykrywać większość błędów.

Grafika przedstawia podkładkę z checklist-ą i niebieskim długopisem

Jak wygląda przebieg testów ux?

Testy ux są najczęściej podzielone na 6 etapów:

  • Etap Przygotowawczy – służy do przygotowania zadania jakie otrzyma nasza grupa badanych oraz do określenia grupy docelowej
  • Etap Rekrutacji Badanych – służy do pozyskania osób do badania 
  • Etap Badania – zazwyczaj trwa on ok 1h na każdą badaną osobę w czasie tym osoba rozwiązuje zadania które zostały jej przygotowane
  • Etap Analizy -służy do przeanalizowania zebranych danych podczas fazy badania
  • Etap Syntezy – służy do wyciągnięcia wniosków i zaleceń optymalizacyjnych
  • Etap Raportowania – służącą do zapoznania poszczególnych zainteresowanych z wynikami i rekomendacjami.

Badanego prosi się o wykonanie zadań przygotowanych w etapie przygotowawczym. Zadania mogą być różne np. zakup jakiegoś produktu na naszej stronie, stworzenie oraz edycja konta, kontakt z firmą za pomocą formularza, wstawianie postów (w przypadku blogów).

Podczas etapu badania pod uwagę brane są: czas wykonywanych zadań, a także łatwość ich wykonywania oraz problemy napotkane przez badanego. Jakie działania podejmował podczas wykonywania zadania. Jego reakcje np. mimiczne.

Jakie są techniki badań?

Najpopularniejszymi technikami badań testów ux są:

  • Click-Tracking – w tym badaniu wszystkie kliknięcia przez badanego są rejestrowane.
  • Eye-Tracking – ta metoda śledzi na co patrzy użytkownik.
  • Post-its and Affinities – w tej metodzie ludzie są proszeni o grupowanie karteczek o różnej treści do odpowiednich kategorii.

Wykonanie strony: Nautil Sp. z o.o.