Ocena e-materiałów pod kątem zgodności ze standardem WCAG 2.0 i WCAG 2.1

Zdalna praca w ostatnim czasie znacznie zyskała na popularności. Dzięki niej można znacznie zredukować koszty przedsiębiorstwa oraz stać się bardziej dostępnym i elastycznym dla klientów.

Podobnie ma się sytuacja z edukacją. Samych kursów pozwalających zyskać niezbędną wiedzę do prowadzenia wszelakiej działalności jest w sieci bardzo dużo. Nie wychodząc z domu można stać się trenerem personalnym, trenerem siatkówki oraz innych sportów a także można zacząć programować  w nowopoznanych językach.

Jakiś czas temu MEN (Ministerstwo Edukacji Narodowej) wdrożyło system e-podreczniki umożliwiając w ten sposób naukę dla szkół podstawowych i średnich zdalnie z domu. Uczniowie mogą w ten sposób przerabiać interaktywne materiały, zapoznawać się z treścią a potem sprawdzić nabytą wiedzę rozwiązując testy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu także uczniowie z pewnymi dysfunkcjami mają ułatwiony dostęp do wiedzy. Jednak dla nich e-materiały muszą być specjalnie przygotowane ponieważ nie każdy uczeń jest w stanie zapoznać się z treścią multimedialną. Istnieje szereg upośledzeń zdrowotnych takich jak upośledzenie wzroku i słuchu, które znacznie ograniczają dostęp do takich materiałów.

Dlatego MEN nakazało aby wszystkie e-materiały były możliwie dostępne w takim samym stopniu dla wszystkich użytkowników. Stąd powstały zespoły audytorów, które sprawdzają a następnie wykazują, które elementy e-materiałów są niedostępne dla osób niepełnosprawnych. Następnie uwagi te są przekazywane do kolejnego zespołu – projektowego, które zastępują niedostępne materiały, materiałami alternatywnymi, które będą dostępne także dla osób niepełnosprawnych.

Nasza firma bierze aktualnie udział w przeprowadzaniu audytów  e-materiałów co do ich zgodności ze standardem WCAG 2.0.