Rodzaje serwisów internetowych – sklepy internetowe

Sklep internetowy pełni funkcję katalogu produktów umożliwiającego poza ich przeglądaniem również zakup. Wszystko odbywa się za  pośrednictwem Internetu. Forma ta stale zyskuje coraz więcej zwolenników dzięki wygodzie i swobodzie, z jaką klient może dokonać zakupu nie wychodząc z domu. Justyna Adamczyk w swoim artykule poświęconym rodzajom stron internetowych pisze, że sklepy internetowe to „systemy zapewniające wygodną formę składania zamówień poprzez zastosowanie koncepcji elektronicznego koszyka tzw. konfiguratora. Mechanizm ten pozwala klientowi na szybkie i bezproblemowe dokonanie procesu zakupu, dzięki swobodnemu poruszaniu się po katalogu z ofertą oraz automatycznemu zamieszczaniu wybranych produktów w formularzu zamówień”.

Sklep internetowy pozwala znacznie obniżyć koszty sprzedaży i umożliwia porównanie cen u dużej liczby dostawców. Elementem występującym w każdym sklepie internetowym jest strona z ofertą, czyli specjalna podstrona, która zawiera opis produktu lub usługi, którą można zamówić za pośrednictwem danego sklepu.

Sklepy internetowe - zakupy przez internet
Sklepy internetowe – zakupy przez internet

W sklepach, w których oferowane są różnego rodzaju produkty, stosuje się kategorie, dzięki którym można szybko odnaleźć pożądaną rzecz. Elementem charakterystycznym dla sklepów on-line jest tzw. koszyk. Funkcjonuje on na takiej samej zasadzie co tradycyjny koszyk na zakupy, z tą różnicą, że dodanie produktu odbywa się za pośrednictwem kliknięcia w odpowiednie linki przy poszczególnym produkcie lub usłudze.

Oprócz koszyka e-sklepy wykorzystują formularze, w których to osoby kupujące po dokonaniu zakupu wprowadzają wymagane dane do sfinalizowania transakcji. Sklepy internetowe administrowane są z poziomu przeglądarki internetowej, dlatego zawierają specjalny panel dostępny wyłącznie dla wybranych osób, na przykład pracowników sklepu. Uprawnione osoby mogą za pomocą panelu administracyjnego dodawać produkty i kategorie, zarządzać bazą danych klientów i ustanawiać ceny.

Komercyjne oprogramowania sklepu pozwalają także na modyfikowanie szaty graficznej z poziomu przeglądarki, co jest rzeczą przydatną szczególnie dla osób, które nie są biegłe w językach skryptowych.

Ostatnią i niezwykle ważną funkcją sklepów internetowych jest ich integracja z płatnościami elektronicznymi. Oznacza to, że klient za towar może zapłacić za pośrednictwem Internetu.